Złudny dochód gmin z farm wiatrowych
- Szczegóły
- Utworzono: sobota, 23, luty 2013 11:34
Dochód gmin z farm wiatrowych a straty w subwencji wyrównawczej
Koronnym argumentem włodarzy gmin - promujących budowę farm wiatrowych na swoim terenie - są istotne dla finansów gminy dodatkowe dochody podatkowe. /głównie z podatku od nieruchomości – 2% podatku od budowli/.
Jednak rzadko mówi się o tym, że zwiększony dochód podatkowy powoduje obcięcie subwencji wyrównawczej – otrzymywanej z budżetu centralnego – a konkretnie z funduszu, którego źródłem są pieniądze wpłacane przez bogatsze gminy. Stopień redukcji subwencji jest uzależniony od kilku czynników : dochodowości podatkowej na jednego mieszkańca gminy – tzw. wskaźnika G ; od przeciętnej dochodowości podatkowej na 1-go mieszkańca kraju w danym roku - tzw. wskaźnika Gg ; od liczby mieszkańców gminy .
Np. w realiach woj. warmińsko-mazurskiego – w przypadku niektórych gmin - strata w subwencji może dochodzić nawet do 85% uzyskanego dodatkowego dochodu z podatków . Rozważając argumenty za i przeciw lokalizacji farm wiatrowych dobrze jest ten fakt mieć na uwadze.
Prawo do subwencji wyrównawczej ma zdecydowana większość gmin – /np. w województwie warmińsko-mazurskim wszystkie gminy wiejskie i miejsko-wiejskie /– przy czym czynnikiem kwalifikującym do otrzymania subwencji jest dochód podatkowy na jednego mieszkańca gminy poniżej 92% dochodu na jednego mieszkańca kraju - G < 92% Gg System subwencjonowania tak jest skonstruowany, że zmiany w dochodowości podatkowej pociągają za sobą zmiany w wysokości subwencji – zwiększony dochód zmniejsza subwencję i odwrotnie.
Wyliczenie zmian subwencji wyrównawczej na skutek dodatkowych dochodów nie jest sprawą trudną, a przy jako takiej sprawności i wprawie - wręcz prostą . Ale niezbędna jest znajomość kilku faktów, zasad i algorytmów wyliczania subwencji .
Oto one:
1. Trzeba pamiętać, że głównym źródłem dochodów „wiatrakowych” gminy jest w/w 2% podatek od budowli a względnie w małym stopniu - podatek od nieruchomości gruntowej zajętej pod wiatraki i udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych – czyli w tym przypadku - w podatku dochodowym płaconym przez rolników z tytułu dochodu za dzierżawę ziemi pod wiatraki .
2. Subwencja wyrównawcza wchodzi w skład tzw. subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminy z budżetu państwa - inne składniki tej subwencji to: subwencja równoważąca i oświatowa.
Dochody gmin z wiatraków mają wpływ minimalny lub żaden na te dwie ostatnie, więc w dalszych rozważaniach zostaną te subwencje pominięte.
3. Subwencja wyrównawcza z kolei składa się z kwoty podstawowej subwencji i kwoty uzupełniającej subwencji. Kwota podstawowa uzależniona jest od dochodowości gminy na jednego mieszkańca w stosunku do dochodowości na jednego mieszkańca kraju /a więc stosunku wskaźnika G do Gg / oraz liczby mieszkańców. Kwotę uzupełniająca subwencji wyrównawczej otrzymują gminy, w której gęstość zaludnienia jest niższa od średniej gęstości zaludnienia w kraju a jednocześnie wskaźnik G jest niższy od 150% wskaźnika Gg. W ogólnie dostępnych źródłach np. w publikowanych przez gminę /w serwisie BIP/ dokumentach nt budżetu gminy, serwisach finansowych Ministerstwa Finansów czy też innych źródłach nie ma podziału subwencji wyrównawczej na kwotę podstawową i uzupełniającą - aczkolwiek każda z gmin razem z decyzją o przyznaniu subwencji otrzymuje też informację o wysokości poszczególnych składników.
Subwencja uzupełniająca nie jest istotna w kontekście wyliczania strat w subwencji , ale zainteresowani mogą ją wyliczyć odejmując od kwoty subwencji wyrównawczej kwotę subwencji podstawowej - której wyliczenie będzie poświęcona dalsza część opracowania.
4. Aktualnie obowiązujący sposób obliczania kwoty podstawowej subwencji wyrównawczej /jak też uzupełniającej/, dochodów podatkowych gminy koniecznych do obliczenia wskaźnika G – dochodu na jednego mieszkańca - i inne - zawiera nowelizacja Ustawyo Dochodach Jednostek Samorządu Terytorialnego z roku 2010 – DZ. U. 2010 nr 80, poz.526, art.19-20.
Dochody podatkowe w kontekście subwencji wyrównawczej to podatki: od nieruchomości, rolny, leśny, od środków transportowych, od czynności cywilno-prawnych, od osób fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej, wpływach z opłaty skarbowej i eksploatacyjnej, udziału we wpływach z podatku od osób fizycznych i prawnych.
Wszystkie te dochody – po zsumowaniu - po podzieleniu przez liczbę mieszkańców /wskaźnik L/ na dzień 31 grudnia wyznaczają wskaźnik G w danym roku.
5. Zanim przejdziemy do wyliczania subwencji jedna istotna uwaga. Subwencja wyrównawcza wyliczana jest z poślizgiem 2-letnim . Np. wskaźniki G, Gg, L obowiązujące w roku 2012 – konieczne do wyliczenia subwencji na ten rok – ustalane są na podstawie danych podatkowych i demograficznych w gminie i w kraju z roku 2010. I analogicznie – do wyliczenia subwencji w roku 2013 uwzględnia się dane z roku 2011 itd.
6. Wskaźniki użyte do obliczeń:
G – dochodowość podatkowa na jednego mieszkańca gminy
Gg - dochodowość podatkowa na jednego mieszkańca kraju
L - ilość mieszkańców gminy – stan na 31 grudnia
Sw - subwencja wyrównawcza
Sp - kwota podstawowa subwencji wyrównawczej – zwana dalej – dla uproszczenia-subwencją podstawową
Su - kwota uzupełniająca subwencji wyrównawczej – zwana dalej subwencjąuzupełniającą
7. Gdzie szukać informacji o wysokości wskaźników : G, Gg, L i Sw / wskaźniki Sp i Su – wyliczamy sami z w/w względów/?
Dobrym źródłem informacji w tym zakresie za lata 2007 – 2012 jest publikacja Instytutu Analiz Rynkowych – WWW.iar.pl - zakładka Aktualności – artykuł z dn. 2012.04.02 r. „Subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego oraz „janosikowe” – autor Bogdan Stępień .
Wskaźniki : G, Gg, i Sw – z lat poprzednich i aktualne można też znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów – WWW.mf.gov.pl - zakładka Serwisy MF >Archiwum BIP>Samorząd Terytorialny>Kwoty i wskaźniki.
8. Wyliczanie kwoty podstawowej subwencji wyrównawczej
Prawo do niej mają gminy w których wskaźnik G jest niższy od 92% wskaźnika Gg, przy czym w zależności od tego jaką część procentową Gg stanowi G stosujemy do obliczenia subwencji podstawowej Sp jeden z 3-ch wzorów /algorytmów/
A. wskaźnik G jest równy lub niższy od 40% wskaźnika Gg : G <= 40 %Gg
Sp obliczamy mnożąc liczbę mieszkańców gminy przez liczbę stanowiącą sumę:
a) liczby stanowiącej 99% różnicy między 40% wskaźnika Gg i wskaźnikiem G
b) liczby stanowiącej 41,97% wskaźnika Gg
czyli wg wzoru : Sp = L x [ 99%(40%Gg-G) + 41,97%Gg]
B. wskaźnik G jest wyższy od 40% i nie wyższy od 75% wskaźnika Gg : 40%Gg <G<=75%Gg
Sp obliczamy mnożąc liczbę mieszkańców przez liczbę stanowiącą sumę:
a) liczby stanowiącej 83% różnicy między 75% wskaźnika Gg i wskaźnikiem G
b) liczby stanowiącej 12,92% wskaźnika Gg
czyli wg wzoru : Sp = L x [83%(75%Gg-G) + 12,92%Gg]
C. wskaźnik G jest wyższy od 75%Gg i niższy od 92% Gg : 75%Gg<G<92%Gg
Kwotę Sp obliczamy mnożąc liczbę mieszkańców gminy przez liczbę stanowiącą
76% różnicy między 92% wskaźnika Gg i wskaźnikiem G
Czyli wg wzoru : Sp = L x 76%(92%Gg-G)
9. Przećwiczmy obliczanie kwoty podstawowej subwencji wyrównawczej i jej zmianę przy hipotetycznym, dodatkowym dochodzie podatkowym / np. z wiatraków/ w wysokości 1mln zł,1,5 mln zł oraz 2mln zł.- na przykładzie gminy Banie Mazurskie. Obliczenia dla roku 2012 . Wszystkie dane potrzebne do obliczeń/z wyjątkiem Gg / zawarte są na w/w stronie WWW.iar.pl , Gg na 2012 r znajdujemy w Archiwum BIP Ministerstwa Finansów Gg=1195.67 zł.
Na początek obliczmy Sp jaką gmina otrzymała w 2012r - żeby porównać ją z Sp po zwiększonych dochodach podatkowych.
Gmina w 2012 r otrzymała subwencję wyrównawczą w wysokości Sw=2 386 345 zł; przeciętny dochód podatkowy na 1 mieszkańca G=528zł; liczba ludności -L=3770.
Żeby obliczyć Sp za pomocą jednego z w/w 3 wzorów A, B lub C obliczamy jaki jest procentowy stosunek G do Gg.
528/1195.67 x 100% = 44% - a więc wzór B.
Do wzoru tego podstawiamy liczby i obliczamy :
Sp=3770 x [83%(75%1195,67-528)+ 12,92%1195,67 ]=1 736 255 zł tyle wynosi kwota podstawowa subwencji , reszta sumy subwencji wyrównawczej stanowi kwota uzupełniająca i wynosi : Su = 2 386 345 – 1 736 255 = 650 090zł
* Obliczmy teraz jak zmieniłaby się subwencja podstawowa w 2012r , gdyby gmina miała dodatkowy dochód podatkowy 1 mln zł / oczywiście w 2010 r/.
Wskaźnik G w takiej sytuacji zwiększyłby się o liczbę obliczoną z podzielenia tego dochodu przez liczbę mieszkańców czyli 1 000 000 /3770=265 zł. Tak więc skorygowany wskaźnik G wyniesie 528 + 265 = 793 zł. Sprawdzamy jak on się ma do Gg :793/1195.67 x 100%=66%
- czyli również wzór B.
Podstawiamy liczby /w tym skorygowane G/ do wzoru:
Sp= 3770 x [83%(75%1195,67-793) + 12,92%1195,67] = 907044 zł
Wniosek : Tak więc gdyby gmina Banie Mazurskiew roku 2010 miała dodatkowy przychód podatkowy / np. z wiatraków/ w wysokości 1mln zł - to w roku 2012 miałaby obciętą subwencję wyrównawczą – w jej części podstawowej o kwotę :
1 736 255 – 907 044 = 829 211 zł co stanowi 83 % uzyskanego dodatkowego dochodu.
* Policzmy teraz co by było , gdyby ten dochód zwiększył się o 1,5 mln zł
Wskaźnik G zwiększa się o 1 500 000 / 3770 = 398 zł
Skorygowany wynosi G=528+398=926 zł - co stanowi 77% Gg - a więc wzór C posłuży nam do obliczenia Sp
Sp=3770 x 76%( 92%1195.67 – 926) = 498 592 zł
Strata na subwencji 1 736 255 – 498 592 = 1 237 663 zł co stanowi - 82% uzyskanego, dodatkowego przychodu podatkowego.
* Gdyby 2mln zł
Wskaźnik G zwiększa się o 2 000 000 / 3770 = 530 zł
Skorygowany G wynosi : 528 + 530 =1058 zł - 88% wskaźnika Gg – czyli wzór C
Sp= 3770 x 76% ( 92% 1195.67 – 1058) = 120 385 zł
Strata na subwencji 1 736 255 – 120 385 = 1 615 870 zł - 80 % dodatkowego przychodu.
10. A oto wyliczenia zmian w subwencjach wyrównawczych w 2012 r dla przykładowych, innych dziesięciu gmin woj. warmińsko–mazurskiego i podlaskiego – przy założeniu dodatkowego dochodu podatkowego gminy w 2010 r w wysokości : 1mln, 1,5 mln, 2 mln zł.. Są to wyliczenia hipotetyczne , ale oddają obraz tego co by się działo z subwencją w rzeczywistości i skalę jej redukcji.
Nie są to też wyliczenia co do złotówki , gdyż publikowane wskaźniki - pomocne w obliczeniach - są czasami zaokrąglane a jedynie Ministerstwo Finansów naliczając subwencje posługuje się wskaźnikami czasami z kilkunastoma miejscami po przecinku.. Ew. błąd wyliczenia jest jednakminimalny rzędu 0,1 % - 1 % a więc nieistotny.
Poniższe wyliczenia są w zaokrągleniu do 1 tys. zł
DUBENINKI
· 1mln zł - strata w subwencji 831 tys. zł - co stanowi 83% uzyskanego dochodu podatkowego
· 1,5 mln zł - strata w subwencji 1.215 000 zł - co stanowi 81 % uzyskanego dochodu podatkowego
· 2 mln zł - strata w subwencji 1 357 000 zł - co stanowi 68% uzyskanego dochodu podatkowego – w tym przypadku następuje utrata całej kwoty podstawowej subwencji wyrównawczej; gdyż G – po uwzględnieniu dodatkowego dochodu - wynosi 1204zł – co stanowi 101% Gg ; gminie pozostaje jedynie kwota uzupełniająca subwencji
GOŁDAP
· 1 mln zł - strata 866 000zł - 86% uzyskanego dochodu podatkowego
· 1,5 mln zł – strata 1 266 000 zł - 84 % uzyskanego dochodu podatkowego
· 2 mln zł - strata 1676000 zł - 83 % uzyskanego dochodu podatkowego
JEZIORANY
· 1mln zł - strata 829 000 zł - 83 % jw.
· 1,5 mln zł – strata 1 246 000 zł - 83 %
· 2 mln zł - strata 1 656 000 zł - 82 %
KISIELICE
· 1mln zł - strata 832 000 zł - 83% jw.
· 1,5 mln zl – strata 1 211 000 zł - 80 %
· 2 mln zł - strata 1 589 000 zł - 79 %
KOWALE OLECKIE
· 1 mln zł - strata 826 000 zł - 82 % jw..
· 1,5 mln zł – strata 1 240 000 zł - 82%
· 2 mln zl - strata 1 630 000 zł - 81,5 %
MIŁKI
· 1 mln zł - strata 806 000 zł - 80 % jw.
· 1,5 mln zł - strata 1 168 000 zł - 77 % - G=92,5 %Gg – strata całej kwoty podstawowej subw.
· 2 mln zł - strata 1 168 000 zł - 58 % - G=103 %Gg - jw.
OLECKO
· 1 mln zł - strata 767 000 zł - 76 % jw.
· 1,5 mln zł - strata 1 142 000 zł - 76 %
· 2 mln zł - strata 1 517 000 zł - 75 %
WIELICZKI
· 1 mln zł - strata 877 000 zł - 87 % jw.
· 1,5 mln zł - strata 1 276 000 zł - 85 %
· 2 mln zł - strata 1 603 000 zł - 80 %
KRASNOPOL
· 1 mln zł - strata 831 000 zł - 83 % jw.
· 1,5 mln zł - strata 1 233 000 zł - 82 %
· 2 mln zł - strata 1 611 000 zł - 80 %
PUŃSK
· 1 mln zł - strata 827 000 zł - 82 % jw.
· 1,5 mln zł - strata 1 224 000 zł - 81 %
· 2 mln zł - strata 1 602 000 zł - 80 %
11.Żeby dokonać analogicznych wyliczeń zmian w subwencji w roku 2013 / a więc uwzględniającej rzeczywistość podatkową 2011 roku / należy odszukać na w/w stronach Ministerstwa Finansów ustalone na 2013 r wskaźniki : Gg oraz G i Sw – dla konkretnej gminy a w Roczniku Statystycznym GUS- liczbę mieszkańców gminy na koniec 2011 r.